"הן רצו יד ביד. המלכה רצה כה מהר עד שאליס בקושי הצליחה לשמור על הקצב. לבסוף, כשהפסיקו לרוץ, אליס הסתכלה סביבה בהפתעה רבה. 'האם יכול להיות שהיינו תחת העץ הזה כל הזמן?!?! הכול נראה אותו הדבר!'

'ברור', אמרה המלכה, 'איך היית עושה את זה אחרת?'

'בארצנו', אמרה אליס עדיין מתנשמת מעט, 'לו רצת מהר מאוד וזמן רב כמו שרצנו היית בדרך כלל , מגיעה, למקום אחר.'

'איזו ארץ איטית!' אמרה המלכה, 'כאן, לעומת זאת, כדי להישאר באותו המקום עלייך לרוץ הכי מהר שאת יכולה, ואם את רוצה להגיע למקום אחר, את צריכה לרוץ לפחות פי שניים מהר יותר'…

 

לרוץ מהר יותר ויותר אבל  להישאר במקום

לואיס קרול,( 1898-1832), מחבר הספר "אליס בארץ הפלאות", היה צופה נלהב באופי האנושי. בספר  ההמשך "מבעד למראה ומה אליס מצאה שם", אליס, הילדה הצעירה, לומדת מהמלכה האדומה שיעור חשוב לחיים, שיעור שרבים מאיתנו טרם הפנימו. אליס מוצאת את עצמה רצה מהר יותר ויותר אבל נשארת באותו המקום.

פירושו המעשי של אפקט המלכה האדומה הוא שאם נהייה שאננים –  נישאר מאחור ועל מנת שנישאר רלוונטיים צריך להתקדם ולהתפתח כל הזמן.

אפקט המלכה האדומה מאפשר לנו נקודת מבט אחרת על האסטרטגיה העסקית אותה כדאי לשקול בין אם מדובר בבניית תכנית עסקית או בהתאמת מודל עסקי, אם ברצוננו לייצר מציאות עסקית מוצלחת לאורך זמן.

אסטרטגיה עסקית של פיתוח וחדשנות

בניית אסטרטגיה עסקית מדויקת עבור עסק היא אומנות של ממש, המחייבת חדות ניתוח ויכולת איתור מוקדי הכוח והיציבות בעסק, מחד, ופיתוח גמישות ומהירות תגובה יצירתית לשינויים המתרחשים בשוק, מאידך.

עסקים רבים שמים את מוטת ההשפעה העיקרית בעסק על הצורך לייצר יציבות ועלייה במכירות ומזניחים את "אגף" הפיתוח והחדשנות .

להגיב. לשנות. לחדש  

 זה הבסיס לרלוונטיות – הישרדות – הצלחה עסקית

כדי לשרוד, עלינו לרוץ קדימה ולעבוד קשה, להתפתח בהתאם לשינויים של המערכות שאיתן אנו ביחסי גומלין,(פירסום ברשתות חברתיות למשל, מכירת מוצרים און-ליין וכו'). עסק שלא מגיב לשינויים בשוק לא יישאר רלוונטי.

היכולת להגיב לשינויים ולהתפתח היא תכונה אבולוציונית המאפיינת את המינים השונים בכדור הארץ משחר הימים והינה נובעת ממנגנון הישרדותי המושתת על עיקרון היתרון היחסי, המינים המגיבים בתדירות גבוהה יותר לשינויים יכולים להשיג יתרון יחסי על פני אלו שמתחרים בהם ולהגדיל את סיכויי ההישרדות, ובכל דור היתרון מתפתח ומשתכלל.

בדיוק כך קורה בעולם העסקים, הנה דוגמאות מחיי היום־יום של כולנו:

  1. הכול מתפתח בקצב מהיר תוך כדי שילוב של מושגים חדשים ומתודולוגיות חדשניות שנבדקות בזמן אמת. מקומן של תאוריות קלסיות שנבדקו לאורך שנים נדחק בידי תאוריות המבוססות על ניסויים מהירים וקצרים.
  2. הדור הצעיר אינו שואף עוד להשכלה ולתארים מתקדמים אלא נמצא במרוץ אחר תוצאות טובות יותר כיוון שהוא מאמין בדוקטרינה האומרת שמי שלא מצליח להשתפר – לא קיים. זה שונה באופן משמעותי ממה שהאמין ושאף דור ההורים שלנו.

 

הולכים נגד הרוח – מה קורה למי שנשאר מאחור?

לנשארים מאחור קשה עוד יותר להתעדכן. ניתן להשוות זאת לטיסה במטוס – כשטסים מול הרוח צורכים אנרגיה רבה והטיסה יותר איטית, כשטסים עם כיוון הרוח (רוח גבית), מבזבזים פחות אנרגיה וטסים מהר יותר.

מסקנה: הכרת המציאות והתאמת ההתנהגות יוצרות רוח גבית.

כולנו מכירים בחשיבותו של היתרון היחסי בתחרות. בעולם העסקי יתרון יחסי מסייע בבניית בסיס לקוחות חזק יותר, שמתורגם למכירות נוספות ולרווח גדול יותר. למרבה הצער, לא כל עסק מסוגל לשגשג, בעיקר בגלל אפקט המלכה האדומה. למרות מאמצי שיווק וקידום מכירות, חלק מבעלי העסקים נתקלים באתגרים כשהם מנסים להגיע להישגים טובים יותר משל המתחרים שלהם. פשוט כי כולם מתקדמים קדימה ומתפתחים.

ברוב ענפי התעשייה קיימת דוגמה לחברה אחת שהגדירה מחדש את מבנה הענף בו היא פועלת ויצרה לעצמה יתרון תחרותי בר-קיימא; איקאה היא דוגמה מצוינת בתחום הרהיטים ואביזרי הבית, EasyJet היא דוגמה טובה בעולם התעופה.

החידוש של איקאה היה, הפיכת חווית קניית הרהיטים ואביזרי הבית לספונטנית ומיידית. איקאה הוסיפה ללקוח שני שלבים משמעותיים, הובלה מיידית  והרכבה עצמית. הלקוח יכול לקחת את הרהיטים שרכש ולהרכיב אותם בעצמו בביתו, בתנאים אלה גדלה האפשרות לקנייה ספונטנית של רהיטים.

מה בתכל'ס:

 צעדים לריצה עם המלכה האדומה:

  1. הבחנה ברורה בינך ובין העסקים המתחרים זו דרך מרכזית להתגבר על אפקט המלכה האדומה בעולם העסקי. חידושים מתמידים יגרמו לך להתבלט ולהגדיל את המכירות.
  2. היכולת להבין את צורכי הלקוחות ולהתאים לכל אחד מהם את המענה הנכון, יעזרו לך להישאר בשורה הראשונה. לראיין לקוחות או לבקש מהם לענות על שאלות פשוטות, יעזרו בקלות ובמהירות לשפר את המוצר או את השירות שלך.

 

  1. יישום רעיונות – רעיון לקונספט חדשני ורענן יכול להעניק לחברה את היתרון התחרותי שהיא צריכה כדי לצמוח. אך פעמים רבות תהליך היישום כרוך בקשיים ועיכובים בשלבי הפיתוח וההוצאה לפועל של הרעיון. היישום דורש ידע, ניסיון ומשאבים, מומלץ להיעזר ביועץ מומחה כדי לעשות זאת בצורה הטובה ביותר והיעילה ביותר.

 

  1. ככל שהמתחרים יבינו ויעריכו את המודל העסקי שלך ואת הגורמים לרווחיות, הם ינועו מהר יותר לפעולה. הצלחה היא תמיד השראה ומודל לחיקוי. לכן שמירה על היתרון התחרותי מצריכה מחשבה מחוץ לקופסה ללא הפסקה, ויישום אפקטיבי של דרכים חדשות לשיפור תוצאות המודל העסקי שלך בהשוואה למתחרים.

לסיכום,

אפקט המלכה האדומה משמעו שהשאננים נשארים מאחור, לכן כל בעל עסק צריך ליזום, ולתרגל בקביעות את היצירתיות והחדשנות שלו.

כדי לשרוד עלינו להתקדם מהר מאוד ובחוכמה, עלינו להתפתח ללא הפסקה עם המערכות שאיתן אנו ביחסי גומלין.

בשוק התחרותי של ימינו צריך ליישם כללים אלה, רק כדי להמשיך להיות רלוונטיים ולא להישאר מאחור.

אבל כדי להוביל צריך לפעול לא רק מהר יותר אלא גם חכם יותר,חדשני יותר ובדרך שונה מהמתחרים.

החוכמה היא – להבחין מתי נכון לחכות לרוח גבית ומתי לשנות את המציאות כדי  ל י צ ו ר  רוח גבית.

היזמים המובילים והמצליחים הגדולים בעולם העסקים של ימינו הם אלה שמצליחים לעשות את ההבחנה הזו.

 

 

מקורות:

 

https://fs.blog/2012/10/the-red-queen-effect/

– The excellent Sanjay Bakshi
– Wikipedia
– Through the Looking Glass

Farnam Street latticework of mental models.

https://smallbusiness.chron.com/red-queen-effect-business-31988.html

3 תגובות

  1. מיכל מיורצ'יק ב- 01/12/2019 בשעה 20:12

    שירי, מאמר שבהחלט מעורר מחשבה ועושה חשק לרוץ מהר לפחות פי 2 . תודה

    • shiriadmin ב- 02/12/2019 בשעה 13:39

      תודה מיכל יקרה

  2. sikis izle ב- 13/11/2020 בשעה 02:15

    Really enjoyed this article. Thanks Again. Keep writing. Wilma Melvyn Martella

השאר תגובה