יזמות נתפסת בעיני רוב כנחלתם של אנשי החזון בלבד, כגן העדן של היצירתיים החושבים מחוץ לקופסא, בו אין מקום לאנשי התהליכים וטיפוסים בוגרי מנהל עסקים.
אך התפיסה הזו שגויה ביסודה, יזמות מעולם לא היתה ר ק רעיונאות, הֲגִיָּה, או תהליך יצירה,
יזמות היא שילוב של רעיונות יצירתיים ומודל עסקי רווחי ובר-קימא. כך שמעבר לרעיונאות קיים תהליך שיטתי של חיפוש אחר המודל העסקי הנכון שיתמוך במוצר.

  • מודל עסקי מתאר את האופן בו חברה מניבה הכנסות ורווחים ומייצרת ערך לעסק, המודל העסקי מתאר תהליך בו נמכר מוצר או מוענק שירות תמורת תשלום, תהליך זה הוא "מנגנון יצירת ההכנסות" והאסטרטגיה העסקית על פיה פועל העסק, והוא לב ליבו של הרעיון העסקי.

תהליך החיפוש השיטתי הזה אחר המודל העסקי הנכון מחייב הבנה של צרכי הלקוח ומטרותיו, אפיקי השיווק המתאימים לו, מציאת הפתרונות הנכונים והנוחים ללקוח והדרך הכי טובה לגרום לו להיות לקוח חוזר. המודל העסקי נוגע גם בהמחרה ובמבנה העלויות לרווחיות מכסימלית, זה אומר שבצוות המיזם יש צורך במגוון כישורים ויכולות כולל של טיפוסי מנהל עסקים "ארכיים" למינהם.

הרעיונאות הראשונית ותהליך בניית המודל העסקי הוא דרך לביסוס ההנחות עליהן מבוסס המוצר/הרעיון החדש, הנחות אלה צריכות להיבדק ולהיבחן על לקוחות בשטח, לעבור תהליך למידה הסקת מסקנות ויישום לטובת לקיחת החלטות בפיתוח המוצר. תהליך הלמידה חייב להיות שיטתי וכל החלטה שינוי והתקדמות צריכים להיות מתועדים.

יזמים חוששים(בצדק) ממערכות הניהול התאגידיות, מערכות גדולות (לא חדשניות) עובדות לרוב בתצורה מחלקתית (בה כל יחידה או מחלקה בארגון עובדת במנותק משאר היחידות) בהן התכנון מתבצע במנותק מהבקרה.

הכלים והשיטות ה"ישנות" עובדות היטב עבור עסקים שהמודל העסקי שלהם הוכח כבר-קיימא אבל הרסניות למיזמים בתהליך בדיקה ואימות המודל העסקי, ניהול יזמות חדשני עוסק רבות בסוגיה זו.

שתי גישות עיקריות הובילו בשני העשורים האחרונים את עולם ניהול היזמות:

  1. הגישה המוכרת יותר שמיושמת במליוני חברות וארגונים ברחבי העולם היא – Design Thinking
    זוהי אסטרטגיית יצירה ובחינה של רעיונות חדשניים לשיפור מוצר/שירות או פתרון בעיות.
    הגישה שהתפתחה בשנות ה 80 והגיעה לשיאה בתחילת שנות ה 90, מציגה תבנית עבודה כללית ומתאימה לרוב התחומים והשווקים. היא מתאימה מאד במקרים בהם הרעיון העסקי הנכון לא נמצא או לא מוגדר לגמרי, ובמקרים בהם צרכי הלקוח (או הגדרתן של בעיות קיימות) מעורפלים עדיין.
  2. הגישה החדשנית יותר היא: Lean Startup
    מתודולגית פיתוח עסקי ופיתוח מוצר שמטרתה צמצום מחזורי הפיתוח עד למציאת מודל עסקי מתאים ובר-קיימא.
    מאז הוצגה לראשונה ב 2008 הפכה לתנועה שמניעה שינוי בדרך בה מפתחים ומשיקים מוצרים חדשניים. מתודולוגיה זו היא הבחירה המתאימה ליצירת עסקים חדשים באמצעות פיתוח של רעיון קיים או חזון.

שתי האסטרטגיות שונות ביסודן אך שתיהן עוסקות בפיתוח חדשנות מבוססת לקוח, שתי הגישות מערבות את הלקוח הפוטנציאלי בשלבים מוקדמים מאד של התהליך ומבססות נקודות החלטה חשובות על פידבק מהשטח.

יותר ויותר תאגידים חברות וארגונים בעולם מאמצים גישות של יזמות וחדשנות עסקית בכל התחומים (לא רק בפיתוח מוצר).

בסקר השנתי של IBM 2018 נכתב באופן בולט:
"יזמות אינה עוד מחוזם של סטרטאפים רעבים כי אם של התעשיה כולה"

השאר תגובה