לא רק לצלוח, אלא גם לצמוח- ‏
או מה אפשר ללמוד מהניהול הצבאי על ניהול עסק בזמן משבר.‏
‏ ‏
‏ ‏‏"בזמן משבר יש צורך במנהיגות, ביוזמה ואומץ לפעול, רק כך מנצחים בקרב". ‏
אם שורה זו הייתה נכתבת על מבצע צבאי, היה זה הגיוני ומוסכם על כולם, ובכן, האמירה הזו ‏נכונה לגבי ניהול עסקים, וודאי בזמן משבר…‏

המגיפה הנוכחית, עם קנה המידה, המורכבות והחומרה שלה הנה קרב רציני המתרחש בכמה ‏זירות במקביל. מדובר במערכה הדורשת מהמנהלים הבכירים ובעלי העסקים יצירתיות ודרכים ‏חדשות להתמודדות מיטבית עם האתגרים בהווה, ובו זמנית, בניית אסטרטגיה לקראת ‏השינויים שיחולו בענפים רבים, ויציגו אתגרים משמעותיים והזדמנויות בעתיד.‏

אם יש מסקנה מהתגובה העולמית להתפרצות הקורונה עד כה, היא שהיינו איטיים מדי: איטיים ‏מדי בהתכוננות לנגיף, איטיים מדי בתגובה להתפשטותו. ‏
ועכשיו חצי שנה לתוך המגיפה הגיע הזמן לעבור מתגובה לפעולה יזומה, פעולה המעוגנת ‏בתוכנית אסטרטגית רב מערכתית.‏

לפני שנמשיך, כמה מילים על אסטרטגיה:
מקור המונח "אסטרטגיה" בא מן המילה היוונית סרטגוס סטרטגוס, שפירושה: גנרל, אדם ‏שמנהיג את הצבא‎.‎‏ ‏
‏"עשרות מושגים שגויים מפרידים בין השימוש השגור במילה 'אסטרטגיה' לבין המשמעות ‏האמיתית שלה. 'אסטרטגיה', מתרחשת בתוך מרחב כאוטי, לא צפוי, בו הכול יכול להתרחש ובו ‏אתה נתון לשליטתם של כוחות גדולים ממך. כמו למשל, אקלים, תנאי השטח, שינויי מטבע, ‏הביצועים והמנהיגות של היריב או המתחרה וכו'. בתוך המרחב הכאוטי הזה ה-'אסטרטגיה' ‏הנה הסולם המביא את המנהל לפוזיציה משופרת לעומת המיקום הקודם שלו." ‏‎/‎גארי ‏גאגליארדי, מנהל המכון למדעי האסטרטגיה בסיאטל‎.‎‏ ‏

אם כן אסטרטגיה היא בדיוק מה שאנחנו צריכים עכשיו בתוך המערכה הכאוטית העולמית.‏
מומחים פיננסים צופים כי השווקים הולכים לקראת הזעזוע הכלכלי הגדול ביותר מאז מלחמת ‏העולם השנייה – ומנהיגים עסקיים הנאבקים להגיב יכולים ללמוד הרבה מאוד מגנרלים צבאיים.‏

אחד העקרונות האסטרטגיים לניהול משבר הינו ניהול בערוצים מקבילים – בו זמנית ועל בסיס ‏תוכנית פעולה כוללת ומשולבת. תכנית אסטרטגית כזאת, הנותנת כיוון אחיד ומשמשת כמצפן, ‏הנה חיונית להפחתת הכאוס ולהאצת קבלת ההחלטות, כי החלטות בזמן קרב צריכות להילקח ‏מהר ובאומץ. (קישור למאמר על ניהול בערוצים מקבילים) ‏

מנהיגים עסקיים רבים בעולם כבר נקטו בפעולות מכריעות כמענה למשבר הנוכחי במהירות ‏ובתושייה. כעת הם מפנים יותר ויותר את תשומת ליבם לתכנון אסטרטגי, לא רק לימים ‏הקרובים אלא גם לתקופה ממושכת של חוסר וודאות – והעולם שאחרי … ‏

קבלת החלטות בזמן משבר
אם נסתכל על מבנה קבלת ההחלטות בפיקוד הצבאי נראה שלמרות שהצבא מתאפיין ‏בהיררכיה מדובר בארגון שטוח ביחס למקובל בתאגידים עסקיים. ‏
בפיקוד הצבאי, למפקדים בשטחיש תמיד קו ישיר לרשת הפיקוד, ובעוד שהם מקבלים החלטות ‏רבות בעצמם, הפיקוד נמצא שם כדי לתמוך במקבל ההחלטות בשטח עם המידע הדרוש לו כדי ‏לנוע במהירות. התוכנית הכללית ידועה לכל, אבל בשטח המפקד קובע את כיוון, מעדכן את ‏הפיקוד ואז מסתמך על הכפופים לו ועל המידע שיש בידם. ‏
בחיים העסקיים "שבשגרה" זו איננה צורת הניהול המקובלת במרבית התאגידים העסקיים, אך ‏בעת משבר, עליהם להיות מוכנים לפעול על סמך מידע לא שלם. בנוסף, על הארגונים בעת ‏משבר לקבל את העובדה שחלק מההחלטות (הן שלהם והן של הכפופים להם) תהיינה ‏שגויות, ובכל זאת חייבים לפעול ומהר כדי לנצח.‏

כפי שאמר שר ההגנה האמריקני לשעבר, ג'יימס מאטיס: "פעל במהירות הרלוונטית על ידי ‏יצירת רשתות אישור פשוטות יותר ונכונות גבוהה יותר להסתגל במהירות. במיוחד בזמן משבר, ‏יש לנהל את סוג הדיווחים ותדירותם בצורה זריזה. ההבנה איזה מידע רלוונטי, עבור מי ומתי ‏‏(עובדות המשתנות כל העת ), הנה חלק גדול מהניצחון בקרב".‏

מבנה צוותי רזה וזריז
עבודה בצוותי פעולה הולכת ונעשית פופולרית בתאגידים בכל העולם. הקמתם של צוותי פעולה ‏חדשים (מולטי פונקציונליים) המתמקדים בפתרון בעיות ספציפיות, לקוחה אף היא מהעולם ‏הצבאי של אסטרטגיות הלחימה. כל צוות מתכנן מראש פתרון או התמודדות לאירוע מסוים, ‏לדוגמא כיצד להבטיח אספקה רציפה של ציוד, תחמושת, דלק ומזון בתרחיש נתון שמציג ‏אתגרים לוגיסטיים ייחודיים. ‏
כל צוות מאגד את המומחיות הבין-פונקציונאלית הדרושה למיפוי ובדיקת תרחישים וחלופות ‏במהירות, הצוות הופך להיות בעל מומחיות בטיפול באירוע לשמו הוקם, ומתפרק לאחר סיום ‏המשימה. ‏

הצבת יעדים ומטרות
כישראלים, כולנו מכירים היטב את המשפט "השגת יעדים מבצעיים", וברור לנו שיציאה למבצע ‏צבאי כוללת היערכות של כלל המערכת והגדרה מדוקדקת של היעדים. ניהול העסק בזמן ‏משבר מציב בפנינו אתגר הדומה למבצע צבאי, ויש לנהל אותו בקפדנות יתרה. ‏
כדי להשיג יעדים (בעיקר במצב מורכב), יש להגדיר אותם בצורה ברורה ומדויקת לוודא שכולם ‏מחוברים, ומכירים את היעדים וברו לכל איך משיגים אותם.‏
לרוב לא ניתן יהיה להשיג את כל היעדים גם יחד, ובעת שפל כלכלי יש לתעדף ראשונים את ‏אלה שמשרתים את המטרה העיקרית, אלה הם היעדים הקריטיים. היעדים הקריטיים יהיו ‏בד"כ קצרי טווח ומיועדים להשפיע על המצב הקיים במהירות ולקדם את הארגון למטרתו ‏העיקרית. לדעתי אפשר לוותר על 3 הנקודות הבאות והלשאיר רק את שורות הסיון וארי ‏שהסתכלנו םנימה…מה את אומרת?‏
• מומלץ להשהות פעילויות שאינן מקדמות את המטרה העיקרית כדי לחסוך במשאבים.‏
• צריך למצוא את האיזון בין פעולות המקדמות את הסבירות להפסדים מול פעילות להגשמת ‏יעדים קריטיים. זה דורש ניהול סיכונים יומיומי. ‏
• מתוך התיעדוף של כלל היעדים חשוב מאד להתמקד בשעת משבר ביעדים ברי השגה, ואין ‏לפזר משאבים על יעדים שאינם כאלה. ‏
ואחרי שהסתכלנו פנימה ביעילות כדי לקבוע היכן להתמקד ולקבל בחירות עסקיות אחראיות, ‏צריך לזכור להסתכל גם החוצה.‏

חשיבה מחוץ לקופסא
בעבר היה מקובל לחשוב שחשיבה יצירתית מנוגדת לחשיבה עסקית, היום ברור כי לחשיבה ‏יצירתית מקום נכבד בזירה העסקית ובניהול, ןיש דוגמאות לחברות רבות שהצליחו למצוא ‏פתרונות יצירתיים דווקא בזמן משבר ולהחלץ ממצבים מורכבים בעזרת פתרונות "לא מקובלים" ‏כלומר חשיבה מחוץ לקופסא. במשבר הכלכלי של 2008-2009 בארה"ב קמו חברות כמו ‏Airbnb‏ מתוך הצורך בהכנסה חלופית, ‏Airbnb‏ ו ‏UBER‏ הן דוגמאות נפלאות ליוזמות ‏יצירתיות שנולדו מתוך משבר.‏
בניגוד לניהול הצבאי, הניהול העסקי מושתת על השורה התחתונה – שורת הרווח. שימור ‏לקוחות בתקופות משבר הינו אבן בוחן משמעותי. שתוצאותיו לא יבואו לידי ביטוי מיד אבל הן ‏בהחלט יכולות לתרום לשורת הרווח בעתיד. לקוחות המקבלים ערך נוטים לשמור על נאמנות ‏גבוהה יותר. חיזוק הקשר עם קהילת הלקוחות ועם הקהילה בסביבה הקרובה (תרומה ‏חברתית) היא אסטרטגיה בפני עצמה, היא אמנם לא לקוחה מהמורשת הצבאית אבל אפילו ‏יחידות צבאיות מאמצות אותה כשאפשר, מומלץ להשתמש בה בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה ‏בימי משבר.‏
הנה כמה דוגמאות של שירותים יצירתיים שפיתחו חברות בזמן הקורונה, רובם מיועדים לתת ‏ערך ללקוחות ולא להכניס כסף:‏
קרן ההשקעות פיטנגו ‏VC‏ יצרה את סדרת #‏NoFilter‏ – אירועים מקוונים עם מנהיגי טכנולוגיה ‏ועסקים גלובליים, שחולקו תובנות ולקחים מניסיונם הרב ומשברים קודמים,
חברת הביטוח ‏Next Insurance‏ התחברה עם מאקו והזמינה 6 צלמים ישראלים, שקיבלו את ‏האתגר לתעד את סיפורם של 45 עסקים עצמאיים הנאבקים בישראל ולתת להם במה ציבורית.‏
ויש עוד דוגמאות רבות, מגוונות ונהדרות לפתרונות יצירתיים לשימור לקוחות ומתן ערך ‏בתקופת הקורונה.‏
לסיכום,‏
הזירה העסקית בימי משבר מורכבת מקרבות, המצאות, סיפורי הצלחה ושיתופי פעולה. בעולם ‏העסקי המודרני יש בידינו כלים מגוונים יותר מאשר בשדה הקרב המסורתי, אולם נראה כי ‏בזמן משבר שימוש באסטרטגיה ומתודולוגיות צבאיות יכול לסייע בידי בעלי עסקים, חברות ‏וארגונים, כי בסופו של דבר המטרה שלנו היא לצמוח ולא רק לצלוח, את המשבר ובכלל.‏

מוזמנים לקרוא עוד מאמרים מעניינים באתר SMC GROUP

השאר תגובה